رابطه بین نظام و فقه یک رابطه اساسی است | حوزه باید امام را بشناسد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، در ویژه برنامه ای که به مناسبت گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مدرسه عالی خاتم الاوصیاء برگزار شد، موضوع رابطه فقه و حکومت اسلامی مورد واکاوی قرار گرفت.
در این نشست حضرت آیت الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها به اهم مباحث مطروحه در زیر مجموعه رابطه فقه و حکومت اسلامی پرداخت .
استاد حوزه با پویا دانستن فقه در بسیاری از زمینه ها، رشد و بالندگی حوزه ها را در مباحث فقهی از برکات نظام اسلامی دانست و ابراز داشت: شکل گرفتن بحثی تحت عنوان «فقه مضاف» با زیر شاخه هایی همچون فقه رسانه ،فقه سیاسات ویا فقه هنر بیانگر ظرفیت و قابلیت بالای فقه است که می تواند با لحاظ عنصر زمان و مکان و بنا به اقتضائات روز، جوابگوی مسائل مستحدثه باشد.
وی در عین حال با انتقاد از برخی افراد به دلیل انتظارات بیجا از حوزه در خصوص ارائه ساختار درهر مبحث اظهار کرد: آیا این انتظار صحیحی است که حوزه برای اقتصاد،سیاست ،و یا هر چیزی ساختار ارائه دهد اصولا کار فقه این نیست ؛ این جریان مثل این می ماند که ما از اخلاق یا کلام متوقع ارائه چارچوب باشیم ویا بگوییم فقه یک بانک را تعریف کند که ربوی نباشد؛ در حالی که هر یک از این علوم صرفا یک عنصر از عناصری هستند که باید در تشکیل شاکله یک نظام اقتصادی یا حقوقی یا سیاسی به کار گرفته شوند .
آیت الله فاضل تصریح کرد: اصولا در بسیاری از مسائل مستحدثه، برخی انگشت انتقاد را به سمت و سوی حوزه نشانه می روند و مدعی اند که هر امری که رخ می دهد حوزه به نحوی درگیر و مقصر است که البته در پاسخ اینها باید گفت: گر چه تبیین کلی هر یک از این مباحث با حوزه است اما اگر در مقام اجرا، عده ای آمدند و بین حلال و حرام خلط کردند و هرکاری رسیدند انجام دادند اینجا آیا حوزه مقصر است؟
وی در ادامه، نظام فقهی را بهترین و مطمئنترین نظام معرفی کرد و خاطر نشان کرد :اگر همه متفکران عالم را جمع کنند نظامی منضبط تر برای اداره بشر بهتر از نظام ولایت فقیه وجود ندارد و اگر مدعیان نظامی را سراغ دارند،مطرح و معرفی کنند.
وی افزود: بحث هدایت ،مصالح امت، عظمت و رفاه از جمله مسائلی است که صرفا در یک نظام مبتنی بر فقه و ولایت فقیه عینیت و مصداق پیدا میکند و اصولا دیگر نظام ها این جامعیت و دقت را ندارند.
وی به شخصیت شناسی امام (معمار انقلاب اسلامی ) اشاره کرد، و گفت: اگر شخصیت امام راحل را که در بسیاری از جهات علمی ممتاز بود،نشناسیم هم برای خودمان دچار خسران شده ایم هم حوزه و هم انقلاب.
وی افزود: حوزه باید امام را بشناسد و اگر دنبال این هستیم که انقلاب در مسیر صحیح خود حرکت کند ،شناخت جوانب مختلف شخصیت امام یک ضرورت است.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) رابطه بین نظام و فقه را یک رابطه اساسی دانست و در خصوص بینونیت این دو از یکدیگر تاکید کرد: معتقدیم این نظام مبتنی بر فقه و بر خاسته از آن است و هر چه فقه قوی تر باشد،نظام نیز قوی تر خواهد بود و هر چه بیاییم و بخواهیم فقه را از این نظام جدا کنیم ، سقوط نظام حتمی است.
وی با برشمردن برخی صفات مندرج در یک نظام فقهی برای ولی فقیه عنوان کرد: اصولا یکی از ادله ما در خصوص این ادعا که بهترین نظام،نظام فقهی است این است که صرفا در این نظام است که برای فقیه شرایطی مطرح می شود مبنی براین که فقیه باید عادل باشد و تمام عزل و نصب ها و تصمیم گیری ها و تصویب و تایید قوانین از سوی او نباید بر اساس هواهای نفسانی باشد بلکه در تمامی این موارد بر مبنای عقل و مصالح عامه و عرف و آنچه شرع مقدس بیان می کند ،باید فقیه به نتیجه و تصمیم مشخص برسد زیرا سرنوشت یک جامعه دردست اوست .لذا در تنها نظامی که شاهد این مجموعه هستیم در یک نظام الهی ،نظام نبوی و نظام علوی است که نظام فقهی بر این مبناهاست.
وی با تبیین ضرورت پویایی فقه ،و تسویق فقه و مباحث آن به واکاوی جواب برای مسائل جدید جامعه ،اضافه کرد: اگر ما در فقه کوتاه بیاییم واکتفا کنیم به آن چه که بوده این اشتباه محض است؛ بر این باوریم که فقیه باید متناسب با شرایط حاکم به مباحث ورود کند،اما ورودی که متصل به ریشه و تراث باشد؛ به این شکل که باید بنا و چارچوب گذشته را محکم نگه داشت، و بعد بیاییم یک اموری را بر طبق همان مبانی اضافه کنیم.
در پایان این جلسه آیت الله فاضل به سوالات طلاب درخصوص برخی مسائل و مصالح نظام پاسخ گفت. /924/پ201/ج